Materiał partnera
Materiał partnera

Jaką rolę pełni łańcuch rowerowy?

Aby rowerzysta mógł napędzać nogą tylne koło, potrzebny jest przynajmniej jeden blat mechanizmu korbowego i jedna koronka kasety. Komponenty te muszą być połączone, do czego służy właśnie łańcuch rowerowy. Jego nałożone na zębatki ogniwa kręcą się wraz z nimi po półokręgu, a następnie przemieszczają od korby do koronek – dołem – i z powrotem – górą. By ta pętla była zamknięta, dwa końce łańcucha muszą być spięte spinką lub połączone pinem za pomocą skuwacza.

Zużyty łańcuch – kiedy wymienić?

Wraz z używaniem łańcucha ogniwa wydłużają się, przez co zębatki są narażone na szybsze zużycie. Aby przeciwdziałać dalszemu uszkadzaniu napędu, warto wychwycić odpowiedni moment na wymianę omawianego elementu.

Niezbędny będzie przymiar, czyli metalowa listwa z wypustkami, które należy spróbować wsadzić w łańcuch od góry. Narzędzie ma nadrukowaną skalę pozwalającą określić stan komponentu – niektóre bolce opisane są jako 0,5% zużycia, inne 0,75% lub 1%. Jeśli w ogniwach mieszczą się obie wypustki 0,75%, to już dawno nastał czas na wymianę łańcucha w napędzie z zębatkami aluminiowymi lub tytanowymi. 1% to górna granica zużycia ogniw w przypadku kaset stalowych. Gdy wypustki nie wchodzą w łańcuch, znaczy to, że łańcuch nie wydłużył się jeszcze dostatecznie. Wymianę warto jednak przeprowadzać przed osiągnięciem punktu krytycznego, na przykład nieco po przekroczeniu zużycia 0,5% dla zębatek aluminiowych i 0,75% dla stalowych. Szybciej należy też wymieniać łańcuch w napędach wysokorzędowych (np. z 11 czy 12 koronkami).

Zdjęcie przedstawia kasetę rowerową
Materiał partnera

Dobieranie kompletu ogniw do reszty napędu w rowerze

Nie wszystkie łańcuchy rowerowe są kompatybilne z każdą kasetą i mechanizmem korbowym. Aby osiągnąć odpowiednią zgodność, kluczowe są przede wszystkim:

  • Liczba ogniw;
  • Rzędowość kasety.

Poznanie markowania modelu zużytego łańcucha ułatwi wyszukanie komponentu o takich samych parametrach. Oznaczenie łańcuchów jest często umieszczone na płytkach ogniw lub dostępne w specyfikacji roweru. Można również samodzielnie policzyć ogniwa w starym łańcuchu oraz koronki w napędzie. Dla kasety 9-zębatkowej potrzebny jest łańcuch z serii 9-rzędowej, a jego dokładna liczba ogniw zależy m.in. od wielkości zębatek. W przypadku napędów z mniejszą liczbą koronek, jeden łańcuch może pasować do różnych kaset, np. zarówno do sześcio-, siedmio-, jak i ośmiorzędowych komponentów.

Jak wymieniać łańcuchy rowerowe?

Spinka, inaczej zawleczka, to udogodnienie bardzo cenione przez rowerzystów. Ten element, zamontowany zamiast jednego z ogniw, pozwala zdejmować i zakładać łańcuch bez żadnych narzędzi. Wystarczy złapać jedną ręką na lewo od spinki, a drugą – na prawo od zawleczki. Aby rozpiąć łańcuch, należy mocno zbliżyć dłonie, aż płytki złączki przesuną się względem siebie. Spinanie go polega na działaniu przeciwnym – oddalaniu rąk zaciśniętych na łańcuchu. Warto zadbać, aby spinka była zamontowana w dobrym kierunku – zwykle znajduje się na niej oznaczenie strzałki wskazującej kierunek kręcenia się łańcucha podczas pedałowania.

Niestety nie wszystkie łańcuchy mają spinki, a w razie jej braku należy rozpiąć jedno z ogniw. Do opisywanej czynności potrzeba skuwacza, którego kompaktową wersję można znaleźć w wielu multitoolach. W narzędziu zawarto rowki do zablokowania łańcucha w wybranej pozycji. Po ustabilizowaniu komponentu należy kręcić wajchą skuwacza, aby wypchnąć pin z jednego ogniwa. Rozpinając również sąsiedni pin, można pozbyć się obu płytek, aby zamienić je na spinkę, co ułatwi wymianę łańcucha następnym razem. 
 

Zdjęcie przedstawia proces sprawdzania łańcucha rowerowego
Materiał partnera

Dbanie o stan ogniw po wymianie łańcucha

Aby zadbać o łańcuch, wystarczy regularnie czyścić komponent z brudu i zużytego smaru, a następnie nakładać świeży olej. Najłatwiej umyć ogniwa, zdejmując je z napędu oraz płucząc w rozpuszczalniku, którym może być benzyna ekstrakcyjna lub dedykowany płyn. Do mycia łańcucha bez jego zdejmowania służą specjalne myjki, w które wlewa się rozpuszczalnik. Po zamocowaniu przyrządu na łańcuchu należy kręcić korbą tak, aby ogniwa dokładnie się wyczyściły. Gdy wszystkie zanieczyszczenia zostaną usunięte, nakłada się jedną kropelkę oleju na każde ogniwo. Potem trzeba szmatką zebrać nadmiar preparatu. Smar do łańcucha warto wybrać z myślą o warunkach, w których będzie się jeździło – są środki na dni suche (Dry) i oleje odpowiednie na jazdę w deszczu i błocie (Wet).

Komentarze

Dodaj komentarz